KATI OLAN HER ŞEY BUHARLAŞIYOR/ ALL THAT IS SOLID MELTS INTO AIR*


1982'de ilk basımı yapılmış bu kitabı 2009'da da basmışlar**, ne anlatıyor olabilir ki modernizm hakkında diye düşünmüştüm büyük bir yanılgıya düşerek. Kitabın alt başlığı Modernite Deneyimi çünkü.

Keşke 10 yıl, 20 yıl önce okumuş olsaydım bu kitabı.



Bu tıpkı şuna benziyor; bir su içinde yaşıyorsun, dışarıda olmamışsın hiç. Bu yüzden bilmiyorsun bu su nedir, nereden gelmiştir... neden nasıl yaşıyoruz burada...İşte bu kitabı okuyarak, gözünü açtığın modern hayatın ne-nasıl olduğunu anlamaya başlıyorsun. Netleştiriyorsun.

Elimden bırakamadan kimi zaman elimde uyuyarak okudum. Şimdi tekrar, daha sindirerek okumaya başladım.

Edebiyattan ve mimariden örneklerle ilerleyen bu kitap oldukça farklı. Goethe'nin Faust'u ilk modern kahraman mıydı? Yer Altından Notlar'ın adamı modernizm meşalesi miydi? Marx modernizmi nasıl ifade ediyordu, övüyordu? Baudelaire, Dostoyevski? Ya şehirler? Petesburg, Paris, New York?... Bronx'u yıkan, New York'u yeniden inşaa eden Moses'ı neden sevmedi Berman?

Çok daha güzel anlatılmayı hak ediyor kitap ama bunu şimdi yapamayacağım, blog için bile fazla uzun olur. Belki başka zaman yine dönerim bu kitaba. Ki ileride mutlaka alıntılar, göndermeler yapacağımdır çeşitli yerlerde, yazılarda...(Nitekim Mrs. Dalloway yazımda göz kırpmıştım. V.Woolf etiketine tıklayarak bu yazıma ulaşabilirsiniz.)

Okuyun canlar, au revoir.

*Kitabın başlığı,  Marx'ın bir cümlesi. Yazarın kendisi de marksist bir akademisyen.

**İletişim yayınları, 12. baskı


12 yorum:

  1. solcu kardeşler genelde güzel şeyler yazarlar.. :)
    iletişim yayınları da candır..
    bu kitabı hiç duymadım. bir de sosyolog olacağım yaw.:) nerden buluyorsun bu kitapları? bravo sana....

    YanıtlaSil
  2. Valla haklisin ne diyeyim."Bizim bu sağ cenahta" iş yok. Kimse alinmasin, ben dahil:)) Kitap evdeki beyefendinin kitapligindan. Gorur gormez dikkatimi cekmisti:) hem beyfendi daha okumamis bile.Hıh, solcu olcak bi de:)))
    Oku ama mutlaka. Akademik dille yazilmiş bir sey degil hem. Gerci herkes benim kadar bu konuda az dusunmus ve okumus degildir ama sirf edebiyat çikarimlari acisindan bile okunmali.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şaka maka gerçekten de sağ cenahta kaliteli yazarlar çok az. Aklıma gelen Peyami safa, Cemil Meriç var. bir de günümüz genç kuşak yazarlarından Nagihan Şahin.:)
      beş para etmez, padişah guzellemeleriyle dolu kalitesiz romanlarla gençlik yillarimizi heba ettiler. :(

      Sil
    2. Ben de vaktimi boşa gecirtilmis hisediyorum cogu zaman:(
      O gunlerde okusaydim simdiki okuduklarimi ve okuyacaklarimi...

      Sil
  3. vay çok etkilendim anlatımından
    bugün kadıköy'e ineceğim, bir bakayım kitaba

    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Göz at. Sayfa sayisi cok ama sehir bolumlerini ara ara okusak da oluyor:)

      Sil
  4. Ah ! Sen sağ cenahtan mısın? Emin misin :) bu arada kitabı henüz okumamış bir sosyolog daha eklermisiniz o listeye :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emin degilim:)
      Valla icine dogdugumuz cevre belli hepimizin. Secemiyorsun. Ama bu siralar ne salakmisim ben ya diye cok kiziyorum kendime:) yalniz bu ulkede hicbiseyciyim ben. Ocu bucu degil. Hepsi de ayni tirt kafanin urunu cunku. Sen daha iyi bilirsin sosyolog bey:)

      Sil
    2. Okumayan sosyolog üç oldu 😊

      Sil
    3. İyi ki okumuşum. Milletimin sosyologlarina faydam dokandı😂

      Sil
  5. Değişik bir kitapmış, not ettim bakacağım:)

    YanıtlaSil
  6. Gözünüzün önünde olsun o not:)))

    YanıtlaSil

Ölümü görün yazın bir şeyler, üşenmeyin.
E, üşenmeyin dedik ya:)