TOUTE L'HISTOIRE DU MONDE*



Bir "sayısalcı olarak" tarih bilgim zayıftır. Okulda öğretilenlerle yetinmişimdir. Ki resmi tarih kavramı da hepimizin bildiği bir şey artık. Dünya tarihi de sanki sadece Türklerin yaptığı savaşlardan ibaretmiş gibiydi. Oysa bugünü anlamak ve değerlendirebilmek için tarafsız bir şekilde bütün bir tarihi okumaya ihtiyaç var...

E artık dedim biraz dünya tarihi bilmem lazım.
Kolayından başlayayım. Bu kitap beyefendinin kitaplığındaydı.

Benim okurken fark ettiğim, yazarların da önsözde (önsözleri sonradan okuyorum artık) belirttiği gibi biraz öznel yazılmış bir tarih kitabı bu.

Ama yazarların amaçları, artık eskisi gibi okumayan ve köklerine bağlı olmayan Fransız gençlerine bir işaret verebilmek!(onlar bu haldeyse biz oooo:))Yazarlar bu kitabın onlarda daha geniş bir merak duygusunu uyandırmasını amaçlamışlar. Bu izahtan sonra kitabın çoğu yerde bir Fransız milliyetçisi tadında olmasını hoş karşılayabiliyorum.


Girişteki ifadelerini aynen aktarıyorum:

" Bir yüzyıl önce Fransa'da, okumayı bilenler kendilerini zman ve mekân içinde yerleşritmeyi bilirlerdi. Ama artık öyle değil. Fransızlar ve diğer batılıların çoğu geçmişi olmayan insanlar, belleksizler oldular......Ülkelere gelince, her yerde aynı cam kulelerin sıralandığı günümüz kentlerinin hepsi, manzaralı yer hesabı yapmayan aceleci teknisyenler için eş değerde.  Bu hayhuy içinde manzaralar tatsızlaşıyor, kültürler eriyor, ortak tarihler siliniyor....

....anlayacaksınız ki modernliğimiz, anlamaya ve yapıcı olmaya istekli,sorumlu vatandaşlar yerine daha çok birbirini ikâme edebilir tüketici-zapçılar ve pub çocukları üretiyor.

Şurası da çok önemli:
           
... Güncel olaylar her zaman uzun vadede kök salarken, güncelliği tarihsel veriler olmadan gerçekten çözmek mümkün mü? Örneğin Mezopotamya'dan söz edildiğini hiç duymadan Irak savaşlarını zaman içine nasıl yerleştirebiliriz? Televizyondaki yirmi saat haberciliği, coğrafi ve kronolojik saptamaların eksikliğiyle fantastik tarihe, Yüzüklerin Efendisi'nin olaylarına dönüşüyor...

(Küresel aktörlerin tarihten gelen çıkar ve planlarını dikkate almadan bugün Ortadoğunun ve Afrikanın halini, savaş ve isyanlarını, kimin eli kimin cebindeyi anlamlandırabilmemiz mümkün mü?..)

Yazarların amaçlarına bende ulaştıkları söylenebilir. Daha iyi, geniş tarih okumalarına istek uyandırması.

Hepimizin eksiği bu. Türk insanında eksik olan iki şey genel dünya tarihi ve temel ekonomi bilgisi. Tabii tarafsız bir tarih okuması. Yoksa dirilişle atalarını çağırıp zombi yapmakla, payitahtla bütün vatanı kurtarmış da kurtuluş savaşı olmamışmış gibi şeylerle, filmlerle mehteran müziği eşliğinde yazılmış romanlarla olacak iş değil.

Kitaba dönersek
Kitap yazının bulunmasını tarih başlangıcı olarak veriyor ama insan yazıdan önce de vardı.
Dilin ve dolayısıyla tarihin - insanlığın ortaya çıkışı Afrika'nın doğusunda olmuş.

Yeryüzünün çöl kuşağı Amerika, Afrika,Arabistan,İran ve Batı Hindistan'dan geçer. Ve bu çöller kuşağının 4 yerinden ırmaklar geçer:

Mısır'da Nil
Mezopotamya'da Fırat ve Dicle,
Hindistan'da İndus
Çin'de Sarı ırmak.

Ve işte ilk ve en önemli medeniyetler de buralarda kurulmuştur. Diyerek başlıyor anlatmaya.

Çok fazla alıntı yaptım, tabii ki buraya sığmaz. Üşeniyorum da. Kim tek tek yazacak onca satırı hatta paragrafı. Mesela kur yapmak Ortaçağ'da türemiş bir kavram. Fransızca avlu demek olan cour, şövalyelerin, beylerin avlulara çıkıp evin kadınına ilan-ı aşk etmesinden gelmiş olduğunu filan. O halde
Siz okuyunuz canlarım. Au revoir.

Kitabın künyesi:

Bütün Dünya Tarihi- Tarih Öncesinden Günümüze
Yazarlar: Jean -Claude Barreau, Gillaume Bigot, 2005
Yayınevi: Dharma, 2006

Çeviren: Ayşen Özışık


*Kitabın orijinal adı. Bayılıyorum Fransızca'nın havasına:)






  • **. Kitaptan daha önce de bahsetmiştim biraz ama instagramda sanıyordum. Burada yazmışım yine:))) O yazıda( Svastika) kitapta rastladığım çok önemli bir tespite yer vermiştim. Bizim gibi ülkelerin geri kalmışlığı hatta tabiri caizse koyunluğu hakkında... 

15 yorum:

  1. %100 katılıyorum, tarih o kadar önemli ki, bilmeyenler günümüzün olaylarını da doğru okuyamıyorlar. Şu aralar bloğumda siyasi yazı yazamıyorum ama birkaç yıl önce çok şikayet etmiştim bu konuda. Suriye'de olanlarla ilgili olarak "Esat zalim o yüzden halk isyan etti" yalanına inananlar ..... yıl önce (google bakmaya üşendim nokta nokta bıraktım) aynı ülkeyi FRansızların nasıl işgal ettiğini, tüm Batı ülkelerinin Cezayir, Libya, Suriye, Irak, Mısır'ı kaç kere karıştırdıkları, yıllarca nasıl oralarda kaldıklarını bilseler çok farklı olurdu. Kaç Afrika ülkesinin ana dili Fransızca! Bunu bile sorgulamıyorlar, Uganda'da İngilizce konuşuyor yerli halk! Ta 1. Dünya savaşında dincilerle nasıl işbbirliği yapmış batılı istihbarat örgütleri hepsi tarihte yazıyor.
    Karikatüre çok güldüm, cour sözcüğünün kökenini de öğrenmiş oldum.
    Eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Libya'nın bugünkü hali ile ilgili bir makale okudum geçenlerde. Vay ki ne vay. bakmamız gereken ilk şey ülkenin petrolü ve diğer kaynakları kimin elinde, kim ne ayrıcalık kazanmış...

      Sil
    2. Tabii ki....kimi kandırıyorlar yok Kaddafi zalimmiş de o yüzden iç savaş çıkmış...pöh! Ancak kendi ilkokul 2 terk koyunlarını inandırıyorlar...

      Sil
  2. diziler var ya biz tarihi oradan öğreniyoruz:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. He ya, nefesi kuvvetli birkaç hocaefendi bulsak rahmetli ecdadımızı ayağa kaldırıp viyana önlerine geri gönderecez de işte Allah c.c henüz ölü diriltmeyi İsa a.s dışında kimseye nasip etmiyor.
      :)

      Sil
  3. Geçmişi öğrenmeden, ders almadan bugünü anlamak ve yarına hazır olmak mümkün değil. Ancak milletimizin okuma alışkanlığı yok maalesef, tam tersine günümüzde okumamak özendiriliyor üstelik.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ekranlarda boy gösteren onca zırcahil, kabadayı gırla giderken, sefihlik reklam edilirken...maalesef. gerçi bizim kökenler bozuk, oku oku alim ol diye dalga geçilir ben kendimi bildim bileli. Bu ülkenin alimleri de sorunluymuş demek ki sevilmemiş... Kökten zihniyet değişimi şart. Bunun için de ülkeyi yıkıp yeniden yapmak lazım galiba :p

      Sil
  4. Okulda öğretilen tarih savaşlardan ve anlaşmalardan ibaretti. Herhalde o yüzden sevmiyordum tarihi. Şimdi durum nedir bilmiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdi daha da beter. İyiye giden bir sey yok...

      Sil
  5. böyle bir tarih kitabı okumayı ben de istiyorum da biraz gözümde büyüyor.:)) alıntılar çok ilginç Narda'cım, eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu gayet kolay okunan özet bir kitap. Böyle biriyle başlayabilirsin bence.

      Sil
  6. Tarihi yalan diyoruz Dizilerde gerçekleri var... Koş koş...

    YanıtlaSil
  7. Tarih deyince insanımızın aklına ezberlenen tarih geliyor. Savaşların, anlaşmaların tarihleri, taraflar .... Bu nedenle de biraz itici olabiliyor tabi.
    Oysa bugünü anlamak için geçmişi iyi bilmek lazım.

    YanıtlaSil

Ölümü görün yazın bir şeyler, üşenmeyin.
E, üşenmeyin dedik ya:)