KÜRK MANTOLU MADONNA

          Uzun zamandır erteliyordum Sabahattin Ali'yi okumayı. Yazarlığın Sırları vesile oldu, aldım ve okudum.
        Künyesi: Sabhattin Ali, Kürk Mantolu Madonna,
        Türü: Roman ( S.Ali'nin deyimiyle uzun hikaye, novella)
       YKY , 2010 Nisan
       İlk yayın yılı :1943



          Girişte Füsun Akatlı'nın 2002'de yazdığı bir önsöz var. Kitapla ilgili bir değerlendirme de sunuyor bu bölüm bize. Burada ben, özellikle kendimin de muzdarip olduğum bir konuda Akatlı'dan alıntı yapacağım şimdi: "....İlk basımı 1943'de yapılmış olan bu kitabı, altmış yıl sonrasının okuruna sunarken, dilinde ve anlatımında bir sadeleştirmeye gitmek gibi bir edebiyat barbarlığından kaçınan yayınevini, edebiyata, yazara ve okura saygısından ötürü kutlamak isterim. Genç okurların da, gerçek edebiyat zevkini ancak, Halit Ziya'lardan Sabahattin Ali'lere, onlardan günümüze uzanan, cumhuriyet dönemi edebiyatımızın dil zenginliğini ve lezzetini taşıyan bu yapıtları "aslından" okumakla tadabileceklerdir...."


     Romanın konusu ise melankolik bir aşk hikayesi. Ama öyle duru,akıcı bir dil var ki bu tip konulardan hazzetmediğim halde bir çırpıda okuyuverdim.
     Akatlı'nın da söylediği gibi klasik Rus romanlarının havasını taşıyan bu romanda olaylar bir su akışı gibi kolay ve olağan bir halde anlatılmış.

      Baş karakter Raif Efendi'nin bir erkekte hoş görülmeyen içe dönük ve çekingenliği ve bunun sebep olduğu insanlara küskünlüğü, benim için akılda kalıcı bir karakter olmasını sağlıyor. Her şeyi yerli yerinde bir roman. Ama ahım şahım bir kitap değil bana göre.



      Bir de şiirlerine bakalım bir ara . Onun olduğunu bildiğim bir kıta:

          Dertlerin kalkınca şaha

          Bir sitem yolla Allah'a

        Görecek günler var daha

        Aldırma gönül aldırma.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Ölümü görün yazın bir şeyler, üşenmeyin.
E, üşenmeyin dedik ya:)