17 Eylül 2014

ÂLEMİN ÇEVRECİSİ SEN MİSİN?

Bir süredir kâğıtları diğer çöplerden ayırarak biriktiriyorum. Valide sultan odamdaki bu biriktirme

kolisine takmış: Kalabalık yapıyormuş, âlemin çevrecisi ben miymişim? Bir benim yapmamla iş biter miymiş?

Evet dedim ben de. Âlemin çevrecisi benim ve bir tek benim dikkat etmemle kurtulacak çevre. Ciddi söyledim bunu. Sen yapmazsan ben yapmazsam kim yapacak beyim?!



Valide sultan, yetişme şartları düşünülürse  çok aydın bir hatundur ama arada böyle şeylere takılıyor :p

Şu var ki koca ilçede bir tek yerde kâğıt, cam ve plastik için ayrı çöp kutuları vardı, onu da ben atıkları ayrıştırmaya başlayınca kaldırıvermiş namussuz belediye! Ben de mecburen ayrı bir poşete koyup çöpün kenarına bırakıveriyorum artık. En azından kâğıt toplayıcıları kolayca ulaşır diye.

Yaz tatilinde yeğenlerim geldiler ve neden bu kartonları, kâğıtları biriktirdiğimi sordular. Ağaçların nasıl hunharca yok edildiğini, çok israf eden bir millet olduğumuzu anlatınca ikisi de evde birer atık kolisi yapmaya karar verdi. Çok sevindim onlara böyle önemli  bir şeyi anlatabildiğim için. Kısa bir deniz keyfi için Urla'ya  giderken çevredeki ormanlara nasıl evler yapıldığını, bizim bu tarafta da "Doktorlar Sitesi" denilen yerin nasıl ağaçları kesip kesip ormanda yer açılarak yapıldığını görünce ben ve arabadaki herkes iyice dellendik. Sahildeki plastikler ve diğer çöpler hakeza... Kızlar da (yeğenlerim; biri 8,5 diğeri 11,5 yaşında) eve gelince bir rap şarkısı yaptılar bunun için.  Sözleri kendileri yazdılar, ben ufak düzeltmelerde bulundum sadece.  (Prova vidyosu çekmiştim. Fonda Eminem'den bir şarkı bile ayarlamıştık. Vakit olsaydı ezberlerini tam yapacaklardı ve olgun bir vidyo çekecektik ama kısmet olmadı :)) Onlarla gurur duydum. İnşallah böyle duyarlı çocuklar çoğalır.

İşte şarkılarının sözleri:

Ece:
Eskiden anlatırdı nenem
Yayılardık çimenlerin üstüne
Şimdiki hayatsa tam bir çöplükte
*
Tuğçe:
Ormanları yok ettiniz
Evleri diktiniz
Betonları döşediniz
Doğayı yok ettiniz.
*
Ece:
Ağaçları yok ettiniz, neden
Havayı kirlettiniz
Denizi çöplük ettiniz, neden
Toprağı zehirlediniz
Bir de hayır dua istersiniz
*
Tuğçe:
Hey sen, sahile geldin
Mangalını yaktın
Çöpünü orada bıraktın
Sen kötü yaşamayı hak ediyorsun.

Bir de şunlar var:
Şampuan yerine sabun ve doğal yağlar kullanmaya başladım.
Plastik şeyler almamaya çalışıyorum mutfak ve ev için. Mümkünse cam, ahşap ya da seramik olanını arıyorum.
Gereksiz yere poşet almıyorum alışverişlerde. Doğada kolay çözünen poşetler de bir aldatmaca. Doğada daha çabuk çözünüyor demek daha çabuk zehirliyor toprağı ve suyu demek.

Damacana su almıyorum. 5 litrelik bir hazır su için 25 litre su harcandığını biliyor muydunuz?!!!

Hayatıma katmaya çalıştığım birkaç şey daha var bu konuda. Elimden geldiğince. Az ama hiç olmamasından iyidir galiba.

İşte böyle, âlemin yeni çevrecisi bildirdi.

 Not: Suyun dünyamızda ne kadar kıt olduğunu ve su israfı ve genel olarak  israf hakkında şurada yazmıştım: 



17 yorum:

  1. Tebrik ediyorum hem de can-ı gönülden. Ama sayımız çok az. Yeğenlerinin şarkısına bayıldım:) afferin onlara kocaman aferin. (şu anda yazarken tereddütte kaldım aferim mi idi, aferin mi galiba aferindi yahu:))) neyse illa ayrıntılara takarım ben huyum kurusun. goole bakmaya da üşendim.

    Ben de pillere taktım, pilleri nereye atacağım? Bir ara inşaat çukurlarının yanındaki kum, toprak yığınlarına atıyordum onları kamyonlar alıp uzaklara atar diye. Plastik şişeleri karşıda çöp toplayan kadıncağız var onu mahalle biliyor herkes plastik şişe vs. o kadının bahçesine bırakıyor ben de öyle yapıyorum süt, su, peynir her tür kutuyu çöpe asla atmıyorum kadın biriktirip satıyor geçimini öyle temin ediyor.

    Valla el birliğiyle dünyanın içine ettiler, ağaçları yok edip sonra yağmur duasına çıkmak nasıl bir cehalet? Ta ilkokulda öğretmenimiz öğretmişti ağaçlar, ormanlar olmazsa yağmur yağmaz diye oysa..:(

    sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Güzel yeğenlerine Tebrikler. .
    Ne güzel sözler yazmışlar...:) alkışliyorum.
    Doğal kaynakları hoyratca kullanan, doğayı tahrip eden aptallar yüzünden dünyanın güzellikleri yok olacak. .

    YanıtlaSil
  3. Tabiatın içler acısı hali göz önündeyken hala duyarsız kalanları anlamak güç.

    Yeğenlerim ciddi birer "rap"çi adayı oldular :)

    YanıtlaSil
  4. ben de evde kağıt ve plastikler için ayrı toplama yapıyorum , ilçe kocaman olsa da geri dönüşüm yok neredeyse , haliyle çöpte kağıt toplayan hemşehrilerimiz kolay ulaşsınlar , atlan bir sürü gıda atığından zebil olmasın kağıt çöpleri diye çöpün yanına koyuyorum ben de , yani çok bir şey değil ama hiç yoktan iyidir .

    YanıtlaSil
  5. bu arada Deeptone arıyor seni , benim bloga bıraktığın yorumun altında , :D

    YanıtlaSil
  6. ya dün akşam blogunda "yayın yok" diyodu. boştu. noldu ki şimdi var. kapatıp açılıyo mu öle nasıl oluyo ki. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen olur öyle Deep :)

      Sil
    2. ama nasıl oluyor ki. nasıl yapılıyor söylesene yaa lütfeen :)

      Sil
  7. Ben de tebrik ediyorum :)
    Sayımızın az olduğunu düşünüyoruz hepimiz ancak bence öyle değil. Ben de hem evimde hem de çalıştığım kurumdaki sınıfımda kağıttan dağlara sebep oluyorum, hem annemle hem de okuldaki temizlik görevlileriyle papaz oluyorum ama atmaya gönlüm elvermiyor.
    Okulda ve evde yalnızım. Ama böyle güzel yazılarla dünyada yalnız olmadığımı görüyorum. Mutluyum.
    Biz kurtaracağız bu dünyayı. "bir insanı sevmekle başlar her şey ve dünyayı..."

    YanıtlaSil
  8. daha çoğalırız umarım, zararın neresinden dönülse kardır çünkü... selamlar:)

    YanıtlaSil
  9. hahha çok şekerler :)
    heyy yovv yovv
    seni de ayrıca tebrik ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. öyleler, bi' de vidyolarını görseydin:)

      mersi efenim:)

      Sil
  10. Canım benim gurur duydum seninle çevrede böyle duyarlı kişilerin olması çok önemli bak şimdiden iki kişiye örnek olmuşsun :) böyle böyle devam eder!

    YanıtlaSil
  11. harikasın Nardacım, bu duyarlılığı mutlaka edinmeli ve çocuklarımıza edindirmeliyiz...durum gerçekten çok vahim.

    YanıtlaSil

Ölümü görün yazın bi' şeyler, üşenmeyin :)